Kontextová navigace
Stává se pomalu nepsaným pravidlem, že se veškerá navigace určitého webu soustřeďuje do menu na levém či horním okraji každé stránky (já si oblíbil také sloupec na pravé straně). Ano a ono je i velmi praktické, neboť uživatelé jsou na umístění navigačních prvků v těchto částech již zvyklí a snadno se tak orientují. Ne vždy je však tento způsob postačující.
U některých rozsáhlých webů, zpravodajských portálů nebo i takových myš-maš stránek,. jako je ta má, je menu příliš rozsáhlé a bohatě větvené. Pak návštěvníkům velmi ulehčí navigaci právě kontextové menu (navigace). O co se jedná a jak na to?
Samotná podstata je velmi jednoduchá. Stačí skrze hlavní menu na vstupní stránce zavést návštěvníka do oblasti, kde hledá informace. A na každé takové stránce, ať už návštěvník našel nebo nenašel požadované informace, by neměly chybět nějaké možnosti a volby, jako například:
Chcete pokračovat na A?
Nebo hledáte B?
Pokud jste to a to, zvolte C.
A je-li třeba, můžete ji doplnit i podobnou otázkou:
Nejste si jisti, zda chcete A, nebo B?
A kliknutím na tento odkazem se otevře nové okénko s jasným vysvětlením, čím se vlastně A a B liší.
Toto kontextové menu je nejen výborná věc pro návštěvníky, která ulehčí a zrychlí pohyb webem, ale je to i jeden ze způsobů SEO metody on-page. Ony kontextové odkazy nejen že by měly obsahovat klíčová slova, ale pomůžou i pro vzájemné linkování stránky v rámci jednoho webu. Podobně je například řešená nápověda pro Facebook, kde se často setkáte s touto kontextovou navigací. Společně s drobečkovou navigací a klasickým navigačním menu mají za cíl jediné: zrychlit navigaci návštěvníka na webu.
Některé CMS systémy touto funkcí disponují již v základu nebo se pomocí pluginů dá toto rozšíření doinstalovat. A co vy? Používáte kontextovou navigaci?